I lördags körde vi Kräftköret på fjärden utanför klubben. Vinden var god med byar på uppemot 8 m/s. Det var lite knepigt då vinden vred mellan nord och väst. Team Flax tog hem det genom att de lyckades med bedriften att köra på insidan av Axvik med endast två slag. Alla andra körde Axviks utsida då det såg omöjligt ut att köra i Flax spår. På andra plats kom Håkan och Sofie som med perfekt spinnaker sättning fixade att köra halvvind, nästan ända ner till märket, med spinnaker uppe. Trea blev Jon och Dag med familjer, att köra utan medvindssegel och gennaker var en vinnade taktik.
1 | Tobias Gustavsson | Express |
2 | Håhan Ros | W30/Kompromiss partial |
3 | Jon Granstedt | Dufour 40 HR |
4 | Mikael Ruda | X-512 |
5 | Petra Evertsson | Omega 36 |
6 | Hans Hoffman | Bavaria 35 CR |
7 | Kerstin Karlsson | Scanmar 31 |
DNC | Claes Hellberg | First 36.7 |
Efter racet blev det sedvanlig kräftskiva på fantastiska Björnö
Mellan fredag och söndag ägde årets seglarskola rum. Ett trettiotal ungdomar, ledare och matlagare samlades i klubbhamnen. Under dagarna seglades optimistjollar, lasrar och trissjollar under ledning av Tobias Gustafsson. Även teoripass och en utflykt till Björkholmen hanns med. Strålande sol och finfina vindar gav optimala förutsättningar och när det var dags för avslutning kunde samtliga seglare tilldelas diplom för bra kämparinsatser på OBK Jollerseglarskola!
Vill tacka alla som var med vid årets öppning av Björnö.
Denna gång fick vi återigen alla nödvändiga sysslor utförda.
Flytbryggan lades på plats och vi passade på att bygga om infästning mellan fasta bryggan och flytbryggan.
Stugorna och toaletterna städades ur och piffades till och alla husen fick nya flaggor eftersom de gamla blivit till trasor. Samtliga tak sopades av och ränsades från grenar och mylla.
Äntligen fick vi också upp den nya flaggstången som varit liggande några år, nytt fäste inborrat och förankrat.
Storstugan fick lite extra omsorg då vi haft ett vindfälle som lämnat skador på ena gavelns vindskivor, detta är nu åtgärdat.
All gammal rutten otjänlig ved som legat och skräpat runt storstugan transporterade också ner till stranden och eldades upp, så nu är det snyggt och prydligt. Vi hann även med att städa upp kring stranden.
Bastun har nu mera ett nytt bastuaggregat installerat . Det gamla hade totalt rostat sönder, antagligen på grund av att man slängt sjövatten på aggregatet.
VIKTIGT att vi endast använder färskvatten på aggregatet för att öka livslängden.
Tycker att det gjorts en fantastisk arbetsinsats och att vi kan anse Björnö öppnat för säsongen.
Om det är någon som upplever några brister eller om det är något vi missat, tveka inte att slå en signal.
Återigen stort tack till alla som deltagit i årets öppning av Björnö. /Uffe
Hamnfogde Björnö / Ulf Bohman 0708-20 28 99
Vice Hamnfogde Björnö / Thomas Palmqvist 070-552 06 47
/Uffe
Lyft och rangering av båtar, undanplockning av stöttor och pallning, skärpplockning, uppsättning av elskåp, fika och grillning etc, etc. Det kändes som allt bara flöt på. Tack alla för en finfin gemensam insats vid dagens sjösättning. En extra eloge till Gabbe som ordnade fram en kompatibel hjullastare på extremt kort varsel då den tilltänkta gått sönder! Vi fick även tillfälla att prova Roodberg vagnen på segelbåtar. Det verkar fungera förträfligt.
Nu kommer sommaren! /Styrelsen
Snart dags för sjösättning!
Sjösättningen den 8 maj kommer ske med hjälp av mobilkran och Roodbergvagnen. Vi hjälps alla åt under dagen med att ställa samman stöttor, allmän uppsnyggning m.m. På det sättet slipper vi en separat arbetsdag. Möjlighet till coronasäker enklare förtäring (grillning) kommer finnas. Vi återkommer kring sjösättningsordning.
Glöm inte att i god tid innan sjösättningen skicka bevis om betald försäkring till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..
Tänk på att hålla rätt på småskräp. Det far lätt iväg med vinden och hamnar på fel ställen.
På grund av pandemin kommer vi inte heller i år ha något medlemsmöte under våren. I stället försöker vi informera så mycket som möjligt här på hemsidan och genom Boappa. Hör gärna av er till någon i styrelsen om ni har frågor och funderingar.
Sjösättningsrampen
Som vi informerade om på årsmötet har klubben nu fått nödvändiga tillstånd för att iordningställa rampen. På grund av villkor i beslutet får vi dock börja först i september. Vi förbereder nu för att kunna komma igång med arbetena tidig höst.
Klubbstugan
Ansökan om bygglov för klubbstugan skickades in i februari. Peter Österlund med flera har gjort ett fintfint jobb med att ta fram ritningar m.m. Tanken är att vi använder våra införskaffade paviljonger och kompletterar med en ytterligare. Vi inväntar nu myndigheternas hantering av frågan.
Björnö
En gran har fallit och klippt hörnet på stora huset på Björnö och ny plåt och vindskiva kommer behövas. Tyvärr är Bastuaggregatet sönderrostat och måste ersättas. Vildsvinen har bökat runt grillplatsen nere vid vattnet men de har inte orsakat lika mycket skador som tidigare år. Vi börjar med att öppna upp Björnö helgen 15-16 maj för att sedan ha en arbetsdag helgen därpå.
På årsmötet berättade jag att vi har skaffat oss en klubbplattform för information och kommunikation. Plattformen heter Boappa och där kan man ställa öppna frågor, kontakta båtgrannar, boka mastkran eller boka lillstugan. Alla båtägande medlemmar har fått ett mail med inloggningsuppgifter. Nu är det ju inte så att det bara är båtägande medlemmar som ska ha tillgång till appen. Det är mer en teknisk fråga med kopplingen till medlemsnummer. Självklart ska alla medlemmar som vill, ha tillgång till appen. För att göra det hela smidigt gör vi så att om du inte fått inloggningsuppgifter hör du av dig till mig, Catrin eller Jonny så ordnar vi detta.
// Mikael Jakobsson
För första gången på många år har vi fått is i hamnen. I helgen utfördes arbeten för att hålla isfritt runt fasta bryggan. Just nu känns sommaren avlägsen.
Hoppas ni alla har haft en fin jul- nyårs- och trettonhelg!
Klubben väntar fortfarande på nödvändiga tillstånd för att kunna börja med rampen. Rampen är ett prioriterat projekt för att få ned krankostnaderna ytterligare. Det är svårt att bedöma hur mycket den kommer att kosta och styrelsen har därför valt att inte köra andra kostnadsdrivande projekt (såsom ny klubbstuga) parallellt.
Pågående pandemi medför att vi inte kommer att kunna hålla årsmötet i februari på vanligt sätt. Istället kommer årsmötet hållas via Teams. Om ni har bytt mailadress uppmanas ni maila den till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så kallelsen till årsmötet blir rätt. Närmare information om årsmötet kommer.
// Styrelsen
Webbplatsen använder kakor (cookie). Vill du stänga av det gör du det här